Wednesday, January 5, 2011

Cinta Tak Berganti~~

wow! tajuk entry! CINTA tu...heheh
cinta sape ni?? bf ea?? (selalunye pertanyaan org, cliche) huhu..
well2...saye xde cinta2 kat bf lagi meyhhh...
cinta sy pada ALLAH, mak, ayah, along, adek, family n frens..
i love them....
tp utk entry kali ni..aku khaskan CINTA TAK BERGANTI ini pada Arwah atukku Allahyarhamah Hajah Mah binti Mahmud yg baru meninggalkan kami lebey kurang sebulan lebih yg lepas...

Tanggal 19 november 2010, lebih kurang pukul 3.30p.m...atuk telah pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya....
sungguh perit, pedih saat itu... x terungkap dgn kata2....seriously...
sebelum aku cite dgn lebih panjang, meh kite imbas wajah atuk sekilas...


   Credit to adekku, paul sacin (pic ini telah membuatkan airmata ku menitik automatically kala melihat pic ini)

Kenangan yg terlalu pahit utk ditelan itu bermula di kala kami semua gembira menyambut Hari raye aidiladha beramai2 di umah atuk...

Aku ingat lg.....
       sehari sebelum raye haji, mak kol..aku ckp ngn atuk..mase tu aku x balik umah (kg) lagi sbb tgu along..blk skali ngn die..atuk nanges2 ckp dlm fon...die kate cian akak..balik la...
then aku ckp ngn atuk, jgn la nanges2...jap g kite blk..sbb mase kol tu dlm kol 12.30...aku blk petang tu kol 4...dat's why aku ckp ngn atuk xyah la nanges...

Aku ingat lagi....
           sesampainye aku ngn along di umah, atuk nanges peluk kitorang...mmg atuk slalu camtu, tp malam tu atuk nanges beriya peluk kitorang... lagi2 along..sbb along da 2 bulan x blk umah..sbb die bz... mak kate atuk slalu bebel..nape along da lame x blk..akak pon..(aku)... now..aku tau nape atuk nanges beriya... :'( (aduh..airmata aku mengalirr...tidakkkk....huk3)

Aku ingat lagi...
              pas sume da kumpul kat umah malam tu, ramai makcik pakcik ade kat umah malam tu, sume pon meriah la..pot pet pot pet sume org...bergelak sakan..TP...atuk majuk malam tu... :( betull...aku pasan atuk majuk...aku dok ngn atuk dr kecik..so aku paham sgt bile atuk majuk...
aku rase atuk majuk sbb die cam sibuk nak panas2kan lauk..atuk mmg camtu...die slalu jek nak wat sume bnda..aku ckp ngn atuk, xpe..esok kite wat..atuk jgn risau..sbb makcik2 pon ramai...
tp xtau nape..atuk majuk...  sowie atuk.... ='(


Aku ingat lagi....
                 pagi raye haji... atuk da pesan..die nak sume berkumpul kat umah...cam biase kami wat tahlil.. DAN for the 1st tyme, atuk x g semayang raye... atuk x larat kot mase tu..atuk tya kitorang kat dapur, nak g semayang raye x..then kami sepakat ckp ngn atuk, xpayah la g..sbb atuk nmpak cam penat sgt...lagpon kaki atuk x kuat sgt da.... mase tahlil atuk lain sgt... atuk TUNDUK jek...n mase makan2 sume atuk senyap..x bnyak ckp..x macam slalu..aku sgt perasan hal itu..

Aku ingat lagi...
                 pas makan2 sume org bual2..mase bual2 tengahari tu, lebey krg 12.30p.m..... atuk ade ckp.... "ni da ramai2 ni..kalo atuk meninggal, yg pompuan mandikan atuk..yg lelaki usung jenazah atuk"
n kami sume ckp...ape atuk ni,,jgnla ckp camtu.....then pas zuhur, pakcik2 makcik2 sume da blk umah mak mentua... puksu da blk kulai...tam da blk felda... tinggal family aku ngn de nani jek..

Aku ingat lagi...
                tatkala lebih kurang pukul 3 lebih atau 4pm...semasa aku tido..mak pon landing2 dlm bilik..tetibe kami sume dikejutkan dgn panggilan de nani....
"chah..mak chah!!! nape mak ni" ..
aku dgr jeritan itu..bergegas aku trn...mase itu aku melihat atuk sudah terbaring...mulut berbuih,...mata tertutup....
mak panic...de nani panic..along pon panic..along cam blur xtau nak watpe..along ckp "cepat na atuk tu"..then along bergegas panggil maklong ngn ibu atin.....
aku? aku cepat2 try nak sedarkan atuk..aku nmpak mulut atuk da berbuih...mulut atuk senget sket...mata atuk tertutup.....aku x tahan..air mata trn...tp aku try gak tmpar2 atuk..mane tau atuk tersedar....
ayah xde..ayah g kedai...de satim ngn abg ayin xde...aku, mak, de nani yg ade kat umah panic. then de nani panggil anak2 tokcik aku sebelah umah....then diorang ngn mak bawak atuk trus pg klinik kesihatan......


selepas tu.......

aku rase aku smbung cite ni on the next post...
air mata aku da mengalir ni...
sowie2..aku x patut nanges kot..sbb da lame atuk pergi...
tp cume aku x tahan.... ="(


atuk...kami sume rindukan atuk...
semoga roh atuk ditempatkan di kalangan org2 beriman...
kami sentiasa doakan atuk tenang di sana...
AL-fatihah buat atuk...amin.....



ATUK....CINTA KAMI TIADA GANTI...DI MANA KAN KU CARI..SERUPA DENGANMU...
ATUK TERLALU BAEK BUAT KAMI SUME.... ='(

ok2 stop dulu! bantal da basah!!!huk3

5 comments:

  1. ak tumpang sedih na.. walauupun aku bpeluang jumpe atok time raye je. aku tau, dy seorang atok y baik. smoge dy berade dlm rahmat Allah. :)

    ReplyDelete
  2. piya...maceh... :'(
    emm,,,tula....atuk mmg baek ngn sume org..
    maceh atas doa kamoo piya...aminnn....

    ReplyDelete
  3. if aku tak kenal siapa yg dimaksud kan dlm cite ko ni maybe aku baca secara biasa. tapi sbb aku kenal sgt2 siapa atuk ko dan apa hubungan aku dgn arwah, maka aku pun sama menangis baca entry ko ni. al fatihah utk arwah mak ngah

    ReplyDelete
  4. aku sedih nana...

    ReplyDelete
  5. *liza: kan...kalo org x kenal atuk maybe xkan faham ape yg kite rase kan...huk3... ko pon nanges ek...sowie buat ko nanges..he...maceh bace liza.. amin...

    *farah: sowie farah... :'( maceh bace....

    ReplyDelete